12 umiejętności i cech dobrego managera hotelu (cz.II)
W poprzednim artukule poznaliście już 6 cech i umiejętności dobrego menedżera hotelu. Zapoznajcie się z dalszą częścią zestawienia.
7. Zna swoich Gości.
Sztuka gościnności nie zwalnia nas, jako managerów do niepełnienia funkcji Gospodarza obiektu, którym zarządzamy. Jeśli chcesz być dobrym Gospodarzem obiektu musisz znaleźć czas dla swoich Gości, nie tylko dla tych, którzy zostawiają cztero-, pięcio- czy sześciocyfrowe kwoty za pobyt czy imprezę, ale również dla Gości, którzy spędzają w Twoim hotelu tylko jedną noc. Spędzaj czas w recepcji podczas check-inu czy check-outu, potowarzysz Gościom w windzie, podejdź do stolika w restauracji, wejdź do sali konferencyjnej przed lub po zakończeniu spotkania i pamiętaj, to ty, jako pierwszy mówisz „Dzień dobry”. Odkryjesz jak wiele dobrego Goście dostrzegają w Twoim obiekcie i pracy Twojego personelu, a ich opinia z pewnością utwierdzi Cię w tym, co robisz dobrze a co należy nakierować na właściwy tor.
8. Jest zaangażowany.
Bierna postawa demotywuje zespół i to jest fakt. Szczególnie, gdy przyjdzie Ci do wdrożenia zmian bierz czynny udział zarówno w przygotowaniach jak i we wprowadzeniu ich w życie. Może to być zmiana systemu rezerwacyjnego czy procedur. Świeć przykładem. Zaangażuj się również podczas sytuacji kryzysowej, wówczas wszystkie ręce na tzw. pokładzie są bardzo przydatne. Pracownicy widząc Twoją aktywność na pewno obdarzą Cię większym szacunkiem.
9. Rozwiązuje problemy.
Choć wolimy problemów unikać, to gdy nieoczekiwanie wystąpią, oczekuje się od menadżera, że je rozwiąże. Staraj się traktować problemy jako wyzwania. Każdą sytuację da się rozwiązać. Czasami trzeba się chwilę zastanowić a następnie określić plan działania. Gdy problem jest wielowymiarowy nie wstydź się poprosić o pomoc innych. Sytuacje problemowe w hotelu są bardzo stresujące. Wspólne wypracowanie rozwiązania złagodzi objawy stresu i scali więzi między Tobą i pracownikami.
10. Inspiruje podwładnych.
To ty musisz być mentorem swoich pracowników. Powinieneś ich inspirować i uświadamiać, że są częścią czegoś większego. Ty z pewnością wiesz, że hotel to nie tylko budynek i jego wyposażenie, a Wielka Filozofia Gościnności. Twój personel niekoniecznie musi być tej filozofii świadomy. Zatem wspieraj go i bądź niczym cheerleader dla swojego zespołu “Team Hotel XYZ”. Dodawaj energii, gdy im jej brakuje i spraw by uświadomili sobie jacy są ważni i wręcz niezbędni do osiągnięcia sukcesu hotelu.
11. Przyznaje się kiedy nie wie.
Często rozmawiając z kimś na temat posiadania wiedzy powtarzam zasłyszane niegdyś stwierdzenie: “Wiem co wiem, wiem czego nie wiem, nie wiem co wiem i nie wiem czego nie wiem”. Jako dyrektorzy hotelu również mamy prawo do niewiedzy. Nie jesteśmy chodzącą Alfą i Omegą, choć czasami tego właśnie oczekują od nas nasi pracownicy. Prosta zasada, gdy czegoś nie wiesz przyznaj się a następnie powiedz, że wrócisz z odpowiedzią za jakiś czas np. za godzinę, czy następnego dnia. Nie zmienia to jednak faktu, że dobry menedżer hotelu powinien dysponować rozległą wiedzą z różnych dziedzin od hotelarstwa, gastronomii, ekonomii, rachunkowości i finansów przez prawo, marketing i zarządzanie, psychologię i socjologię, towaroznawstwo, informatykę, budownictwo i architekturę oraz wiele, wiele innych 🙂
12. Rozwija się.
W nawiązaniu do poprzedniej cechy możemy użyć stwierdzenia, że dobry menager hotelu wie czego nie wie. Ale jesteśmy tylko ludźmi i nie zawsze wiemy to czego nie wiemy. Dlatego ciągle musimy się rozwijać i kształcić, uczyć się nieustannie nowych umiejętności a także wnikliwie analizować otoczenie i zachodzące nim zmiany. Najlepszym sposobem na to jest udział w kursach i szkoleniach oraz specjalistycznych konferencjach dla hotelarzy. Wiele wiedzy dostarcza również specjalistyczna prasa branżowa, czy uporządkowana wiedza w książkach o hotelarstwie i zarządzaniu. Gdy już posiądziesz wiedzę to dziel się nią z pracownikami np. podczas spotkań czy zebrań i ucz ich nowych umiejętności.
Mam nadzieje, że odkryliście w sobie większość z wymienionych przeze mnie cech i umiejętności dobrego managera hotelu. To ważne abyście uczciwie przyjrzeli się sobie i zadali pytanie: „CZY JESTEM WYSTARCZAJĄCO DOBRYM MANAGEREM HOTELU?”
Jeśli posiadasz te cechy i umiejętności to szczerze gratuluję. Jesli jednak masz wątpliwości i uważasz, że nie posiadasz ich wszystkich, to proszę przeczytaj jeszcze raz punkt 12 i odkryj w sobie pasję rozwijania się jako menedżera hotelu.
Ciekawe zestawienie. Czy 8/12 to dobry wynik?